|
Dzieje Żydów rzeszowskich

Rzeszowscy żydzi
rodzina Heymannów XIX/XX w. Foto Edward Janusz
Żydzi w
Rzeszowie w XVI i XVII wieku
Żydzi pojawili się w
Rzeszowie w XVI wieku. Pierwsza wzmianka o osadnictwie żydowskim
w mieście pochodzi z 1550 roku, a następna z 1587. Pochodzili
głównie z zachodniej i środkowej Polski, zajmowali się
przeważnie rzemiosłem i handlem. Ponieważ osiedlanie się Żydów w
Rzeszowie i przede wszystkim ich konkurencyjna działalność
napotykała opór ze strony mieszczaństwa i duchowieństwa
katolickiego, właściciel Rzeszowa Mikołaj Spytek Ligęza
(władający Rzeszowem w latach 1583-1637 ), w przywileju z 1599
roku ograniczył liczbę domów żydowskich na Starym Mieście do
siedmiu. Zaś w roku 1648 książę Władysław Ostrogski zwrócił się
z apelem do wójta, rajców i pospólstwa, aby nie sprzedawali
Żydom gruntów, ani domów na Starym Mieście, pod karą
unieważnienia umowy sprzedaży, „ a to wedle edyktu śp. JW. Pana
sandomierskiego ( Mikołaja Ligęzy ), ojca naszego”. Dlatego też
Żydzi od początku XVII wieku zaczęli zasiedlać Nowe Miasto. Nowe
Miasto, gdzie Żydzi otrzymali pozwolenie na wybudowanie
czterdziestu domów, prawdopodobnie zostało ufundowane przez
Mikołaja Spytka Ligęzę. Mogło ono ulec zniszczeniu podczas
najazdu Rakoczego w 1657 roku, a w drugiej połowie XVII wieku
zostało odbudowane i poszerzone przez następnych właścicieli
Rzeszowa – Lubomirskich. Wskazuje na to zapis w przywileju dla
kuśnierzy żydowskich z Nowego Miasta , wystawiony przez
Hieronima Augusta Lubomirskiego w 1686 roku. Mówi on, że
otrzymali oni już pewne ustawy w przywileju generalnym na
"budowanie się i rozszerzenie Nowego Miasta". Ta nowa osada,
leżąca blisko Rzeszowa (Starego Miasta), chociaż nie stanowiła
osobnej gminy, posiadała odrębny układ urbanistyczny. W centrum
znajdował się obszerny rynek o kształcie zbliżonym do kwadratu o
wymiarach około 120 x 125cm, a na nim waga i kramy.
Synagoga Staromiejska
Od końca XVI lub
początku XVII wieku Żydzi posiadali własną synagogę tzw. starą
szkołę. Bożnica usytuowana była między Starym a Nowym Miastem. Z
1615 lub 1617 roku pochodzi wzmianka o Wolfie – kantorze (czyli
śpiewaku soliście w świątyni żydowskiej ) i szkolniku (tzn.
nauczycielu ), w 1610 roku wspomniana jest "area Judaica", a w
1627 "platea Judaica"). Murowany budynek synagogi włączony był w
system obronny miasta - pełnił rolę baszty . Przy niej
znajdowały się niskie, drewniane domy żydowskie.
Organizacja
gminy żydowskiej
Władzę świecką i
duchowną sprawowali tzw. seniorzy czyli starsi gminy żydowskiej,
zwani później burmistrzami . Funkcję nauczyciela , kaznodziei i
sędziego pełnił rabin, mianowany przez właściciela miasta
spośród kandydatów wystawionych przez społeczność żydowską .
Posiadał on do pomocy kilku urzędników, w tym kantora (w 1617 r.
był nim niejaki "Wolf - kantor i szkolnik"). Gmina posiadała
własny cmentarz, znajdujący się obok bożnicy. Żydzi płacili
podatki jak reszta mieszkańców miasta. Odpowiedzialni byli także
za odcinek obwarowań Rzeszowa obok synagogi oraz ponosili koszty
utrzymania działa, hakownic i jednego puszkarza. Uiszczali także
opłaty na proch i kule. W pierwszej połowie XVII wieku
dochodziło niekiedy do konfliktów między ludnością katolicką a
Żydami na tle religijnym. Powodem był inny układ świąt
kościelnych, a także zatrudnianie w domach żydowskich dziewcząt
chrześcijańskich.
Zajęcia
ludności żydowskiej
Żydzi rzeszowscy zajmowali się głównie
rzemiosłem i handlem. Pośredniczyli także w obrocie pieniężnym,
dzierżawili podatki i wyszynk alkoholu. Ich udział w rzemiośle
stanowił 14 procent wszystkich zatrudnionych. Kilkunastu
zajmowało się krawiectwem - był to najczęstszy zawód wśród
ludności żydowskiej, choć początkowo wykonywali oni prace tylko
dla ludności żydowskiej. W 1646 r. właściciel miasta wydał
zezwolenie na pracę w Rzeszowie jednego krawca żydowskiego,
który uzyskał nadto prawo szkolenia uczniów. W następnych latach
liczba krawców stale wzrasta. Inni byli rzeźnikami, piekarzami,
złotnikami, czapnikami, płóciennikami, kuśnierzami oraz co
najmniej pięciu było cyrulikami lub chirurgami.
Handlem trudniło
się 30 procent Żydów, głównie drobnego detalu i alkoholu
(szynkarze). Najwyżej dziesięciu Żydów uczestniczyło w wymianie
dalekosiężnej. Żydzi starali się wejść do organizacji cechowych,
co spotykało się z protestem cechów. W sporach między nimi a
cechami, władze Rzeszowa i właściciel stawali po stronie
ludności polskiej. Jeden z takich sporów dotyczył cechu
cyrulików. Należeli do niego lekarze, aptekarze i golarze.
Rzeszowscy cyrulicy skarżyli się do Hieronima Augusta
Lubomirskiego na niecechowych lekarzy żydowskich, których liczba
ostatnio wzrosła, a którzy nie posiadali dyplomów, ani świadectw
odbytych praktyk. Dnia 20 stycznia 1699 roku ks. Lubomirski
wydał przywilej dla bractwa cyrulików, w którym nakazał, aby
każdy żyd „chirurg”, chcący osiąść w Rzeszowie, musiał zdać
egzamin. Część egzaminatorów miał wskazać cech, a część starsi
synagogi. Jeśli zostali przyjęci do cechu, musieli płacić
podwójną stawkę (co tłumaczono tym, że nie sprawują posług
kościelnych ). Żydzi należeli także do cechu piekarzy i
rzeźników. Statuty cechowe określały dokładną liczbę sklepów
żydowskich : piekarze mogli posiadać sześć sklepów, zaś rzeźnicy
osiem. Ograniczenia dotyczyły także liczby uczniów.
Dalsza część w opracowaniu
|